Contracte de lloguer entre particulars
Per gaudir de la teva estada amb total tranquil·litat, Yescapa et proporciona un contracte de lloguer que protegeix tant l'arrendatari como el propietari.
Avant de prendre la route, vous devez vous assurer d'avoir en votre possession ce contrat de location signé. Il sécurise la location en contenant toutes les informations nécessaires ainsi qu'un état des lieux du véhicule pour assurer une couverture en cas d'incident.
Aquest contracte de lloguer s'emetrà un cop confirmat el lloguer i validats els documents requerits pel nostre equip.
Estarà disponible en tot moment al teu Compte. Hi ha una versió en PDF que pots imprimir i una versió digital disponible a l'aplicació mòbil: poseu-vos d'acord abans del dia de sortida per triar l'opció que més convingui tant al propietari como a l'arrendatari, i ompliu l'estat del vehicle el dia de la sortida.
A punt per escapar-te?
Clàusules del contracte de lloguer de vehicles acondicionats
En aplicació de les disposicions dels articles 1713 i següents del Codi Civil, s'acorda que el propietari particular lloga a títol no professional a l'arrendatari el vehicle previst durant la reserva, a canvi de la remuneració prevista i sota les càrregues i condicions que s'estipulen a continuació. Quan els autònoms i les agències de lloguer que exerceixen el lloguer a títol professional estan assegurats per una companyia d'assegurances associada a Yescapa, s'apliquen les càrregues i condicions que s'estipulen a continuació. Qualsevol modificació del contracte o de les seves clàusules revoca la capacitat de mediació de Yescapa.
Article 1 - Destinació
El vehicle llogat en aquest document està destinat exclusivament a un ús privat i personal com a vehicle de turisme i oci. Yescapa no es fa responsable de l'ús indegut del vehicle ni dels danys que se'n derivin.
Article 2 – El conductor o els conductors
El/els conductor(s) del vehicle llogat en aquest document certifica(n) estar en possessió del permís de conduir necessari per a la conducció del vehicle llogat, en vigor, segons les seves característiques i el seu MMA (Massa Màxima Autoritzada). Els conductors hauran de respectar les condicions d'edat i d'antiguitat del permís de conduir segons l'assegurança contractada, tal com s'indica a la pàgina Assegurances de lloguer d'autocaravanes i furgonetes camper. El vehicle només pot ser conduït pel/s conductor(s) declarat(s) en el contracte de lloguer.
L'arrendatari assumeix la seva responsabilitat personal i contractual en el moment de la signatura del contracte de lloguer, tal com es descriu a l'article 9.
Article 3 – Cessió, sotsarrendament
L'arrendatari no pot cedir, sotsarrendar o prestar el vehicle llogat a ningú per cap motiu. No obstant això, en cas de necessitat de reparació del vehicle, els empleats d'un taller mecànic i/o la grua estan autoritzats a manipular el vehicle, sempre que el propietari hagi estat avisat prèviament i hagi donat el seu consentiment per escrit.
Article 4 – Quilometratge i localització
L'arrendatari determina el seu paquet de quilometratge quan realitza la seva sol·licitud de lloguer al propietari. Aquest paquet de quilometratge es recorda en el resum de la sol·licitud abans del pagament i figura en el contracte de lloguer. Les parts l'accepten contractualment en el moment de la signatura del contracte i no podran impugnar-lo posteriorment.
El propietari té dret a sol·licitar una indemnització si s'ha superat el paquet de quilometratge previst en el contracte, segons la tarifa unitària prevista a l'anunci i reflectida en el contracte. Tot acord entre el propietari i l'arrendatari que convingui un paquet de quilometratge diferent s'ha d'assenyalar per escrit en el contracte de lloguer.
En cas de superar el quilometratge autoritzat pel contracte, l'arrendatari es compromet fermament a pagar la diferència a la tarifa estipulada en el contracte de lloguer. La suma s'ha d'abonar, en la mesura del possible, en el moment de l'estat de devolució del vehicle.
L'arrendatari s'obliga a recollir el vehicle a l'adreça indicada en els detalls de la reserva, llevat d'acord contrari establert de comú acord amb el propietari. Si l'arrendatari sol·licita un servei de transport (del vehicle o dels viatgers), el propietari té dret a exigir despeses addicionals que poden ascendir a l'import equivalent a les despeses en què hagi incorregut el propietari prèvia presentació de justificants o a 50 € anada i tornada a falta de justificants.
Article 5 – Recollida i devolució del vehicle
L'arrendatari no s'allibera de la seva responsabilitat contractual fins al lliurament del vehicle, dels documents adjunts i de les claus al propietari, sempre que:
- no es rebi cap multa relativa a una infracció durant el lloguer per part del propietari;
- no es rebi cap peatge o pòrtic a data del lloguer per part del propietari;
- no es constati ni s'assenyali cap dany interior i/o exterior en l'estat de devolució.
En cas contrari, l'arrendatari continua compromès amb el propietari i ha de respectar les clàusules del contracte fins que es doni una solució a l'incident o al/s problema(es) declarat(s).
En cas de rebre una multa relativa a una infracció durant el lloguer, l'arrendatari s'obliga a pagar-la així que se li presenti la multa.
En cas de rebre un peatge o pòrtic utilitzat durant el període de lloguer, el propietari haurà de presentar un justificant d'aquests passos i Yescapa sol·licitarà el pagament immediat d'aquests imports a l'arrendatari. L'arrendatari s'obliga a pagar-los a la primera sol·licitud. Quan sigui possible, la targeta bancària utilitzada en el moment del pagament del lloguer podrà ser utilitzada per a la recuperació dels fons.
Si l'arrendatari deteriora l'interior i/o l'exterior del vehicle, la seva responsabilitat continua compromesa i li imposa el pagament de l'import de les reparacions o de l'import de la franquícia aplicada.
El vehicle i tots els accessoris posats a disposició de l'arrendatari han de ser retornats en l'estat constatat en el moment de la presa de possessió del vehicle. El propietari haurà de sol·licitar un pressupost de les reparacions al taller de la seva elecció. Si l'import de les reparacions és considerat massa elevat per Yescapa, el propietari s'obliga a realitzar en els terminis establerts per Yescapa un segon pressupost en un altre taller. El segon pressupost no es podrà sol·licitar en un taller en què el propietari o qualsevol membre de la seva família sigui empleat o gerent.
La pèrdua o el deteriorament, fins i tot parcial, del vehicle o dels accessoris obliguen financerament l'arrendatari a pagar fins a l'import total de les reparacions, prèvia presentació d'un pressupost o d'una factura (segons el tipus de reparació), des del moment en què la seva responsabilitat quedi compromesa segons l'estat de devolució del lloguer o qualsevol altre element pertinent (part amistós, testimoni presencial, tercer perjudicat). Si la fiança és gestionada per Yescapa en el marc del lloguer, l'arrendatari autoritza a la societat Yescapa a cobrar l'import de les sumes degudes, segons les modalitats detallades a l'article 11.
La devolució del vehicle llogat s'ha de realitzar en un lloc molt ben il·luminat per poder realitzar un estat de devolució en bones condicions.
S'han d'examinar totes les parts i superfícies del vehicle, incloses les parts altes del vehicle. Aquesta devolució ha de ser realitzada per les mateixes persones que en l'estat de sortida. El propietari pot confiar la gestió de l'estat a un tercer, sempre que sigui la mateixa persona a la sortida i a la tornada del lloguer. En aquestes condicions, el propietari està obligat a informar l'arrendatari abans del dia de la sortida. En el cas que l'estat de sortida no sigui realitzat per la mateixa persona que l'estat d'entrada, els danys assenyalats en l'estat de devolució no podran ser estudiats pel nostre equip i el propietari haurà de restituir immediatament el dipòsit de garantia si el gestiona. Es toleraran excepcions en cas d'absència de la persona encarregada de l'estat de devolució per un cas de força major i amb el consentiment previ per escrit de l'arrendatari. En aquest tipus de casos, Yescapa podrà dur a terme un estudi dels danys amb els mitjans a la seva disposició.
Retard d'una de les parts
Per defecte, l'hora de recollida del vehicle es fixa a les 9h per a una recollida al matí del dia de sortida i a les 14h per a un lloguer a partir de la tarda. Pel que fa a l'hora de devolució del vehicle, es fixa, per defecte, a les 12h per a una devolució al matí i a les 20h per a un lloguer fins al final de la tarda. Aquests horaris es donen a títol indicatiu i s'apliquen, a falta d'acord contrari entre les dues parts. Com que els horaris per defecte no es poden modificar a la nostra plataforma, s'aplicaran els horaris i les tarifes de recollida i devolució del vehicle esmentats a la descripció de l'anunci del vehicle. Tot retard del propietari o de l'arrendatari en l'estat d'entrada i/o de sortida del vehicle superior a dues (2) hores es factura segons el principi següent: més enllà de 2h de retard i fins a 6h de retard, la part perjudicada té dret a reclamar el pagament de 10 euros per hora de retard. Més enllà de 6h, la part perjudicada té dret a reclamar l'import equivalent a un dia de lloguer, incrementat en un cent per cent (100%), és a dir, dos dies de lloguer. Aquesta reclamació s'ha d'exercir directament entre les parts amb un pagament de les sumes degudes pel mitjà de pagament acordat entre elles.
Més enllà de 2h de retard per part del propietari, l'arrendatari té dret a sol·licitar l'anul·lació del lloguer i a rebre un reemborsament del 100% del lloguer o a utilitzar la suma per llogar un altre vehicle. En tal situació, el propietari s'exposa a la suspensió del seu anunci i a una penalització de 150€ a favor de Yescapa a títol compensatori per la pèrdua de qualitat del servei. Aquestes sancions no s'apliquen si l'origen del retard està relacionat amb un cas de força major comprovat.
Article 6 – Cost i despeses del lloguer
El total del lloguer es paga per avançat a través de la plataforma Yescapa i l'import de la remuneració del propietari se li abona un cop finalitzat el primer dia de lloguer. Per a totes les possibles sumes d'accessoris opcionals pels quals el propietari desitgi facturar l'ús, haurà d'informar prèviament l'arrendatari i arribar a un acord sobre l'import que es pagarà en mà abans de la sortida.
El propietari ha de, en la mesura del possible, lliurar el vehicle amb el dipòsit de combustible ple al cent per cent (100%). De la mateixa manera, l'arrendatari ha de tornar el vehicle amb el dipòsit de combustible ple al cent per cent (100%). Si no, l'arrendatari ha de tornar el vehicle amb el dipòsit al mateix nivell de combustible que en el moment del lliurament del vehicle.
A més, el propietari es compromet a proporcionar un nivell de gas suficient per fer el viatge, l'oli del motor, el líquid refrigerant, el líquid eixugaparabrises i, si s'escau, els productes destinats a l'ús del casset, l'aigua del dipòsit d'aigua neta i l'ad blue, que són consumibles inclosos en la remuneració percebuda pel lloguer. En cas de manca d'aquests elements el dia de la sortida o d'esgotament durant el lloguer, l'arrendatari haurà de comprar-los i el propietari estarà obligat a reemborsar directament l'arrendatari en efectiu o per transferència bancària prèvia presentació del tiquet de compra.
Article 7 – Pannes i incidents
En cas de pana sobrevinguda durant el període de lloguer del vehicle, el llogater haurà de prevenir imperativament el propietari. És responsabilitat seva seguir les indicacions donades sobre el procediment en cas d'incident indicat a l'attestació d'assegurança. L'assistència en carretera només podrà intervenir quan el vehicle no estigui en condicions de circular amb total seguretat. Si és el cas, el llogater haurà de recórrer a l'assistència seguint les instruccions del procediment en cas de pana o d'incident. Si la pana afecta un equipament i no impedeix la circulació amb total seguretat, el llogater s'obliga a seguir les instruccions del propietari i a anar a un garatge si se li sol·licita. En el cas que la pana requereixi reparacions o canvis de peces que puguin ser necessaris perquè el vehicle torni a ser operatiu, s'haurà d'obtenir imperativament un acord escrit en forma de l'enviament d'un missatge electrònic per correu electrònic («e-mail») o per mini missatge telefònic escrit («SMS») del propietari per part del llogater abans d'autoritzar el garatge a intervenir en el vehicle. En el cas que el propietari doni el seu acord per efectuar les reparacions, el llogater podrà donar l'ordre de reparació als professionals. La factura podrà llavors ser pagada pel llogater per tal de prosseguir el lloguer. L'import de les reparacions quedarà a càrrec del llogater o del propietari en funció de l'origen de l'incident; els costos podran ser repartits al 50/50 en cas d'absència de prova quant a l'origen de la pana. Les anomenades panes mecàniques fora de les bateries de la cèl·lula són el resultat més sovint del desgast normal o d'una antiguitat del vehicle. La taula de panes indica la responsabilitat de cada part, segons la peça que ha patit la pana.
| Panes | Llogater | 50/50 | Propietari |
|---|---|---|---|
| Mecànica | |||
| Trencament de motor, injector(s), bateria | X | ||
| Trencament total del motor | X | ||
| Corretja de distribució | X | ||
| Corretja d’accessoris | X | ||
| Junta de culata | X | ||
| Sobrecalentament del motor (- de 30 anys) | X | ||
| Sobrecalentament del motor (+ de 30 anys) | X | ||
| Sobrecalentament del motor (+ de 30 anys) : si s'ignora l'agulla de calefacció del motor | X | ||
| Error de carburant per part del llogater : totes les peces afectades per aquest error | X | ||
| Embragatge i/o caixa de canvis i/o transmissió | X | ||
| Turbo | X | ||
| Vàlvula EGR / Filtre de partícules | X | ||
| Alternador | X | ||
| Peces mecàniques “altres” (mànegues, targetes electròniques, motor d'arrencada, altres peces …) ➡️ sotmès a verificació de l’equip Yescapa. | X | ||
| Fuga de líquids (fre, refrigeració, direcció assistida, carburant) | X | ||
| Frens : Mordassa de fre bloquejada / Frens que fallen / discos de fre / Testimoni de frens | X | ||
| Frens cremats (o blaus) | X | ||
| Direcció | X | ||
| Amortidors | X | ||
| Esclat de pneumàtic(s) - (fora de punxada) | X | ||
| Tancament centralitzat, motor de l'elevalunes, motor de plegat dels retrovisors, motor de l'eixugaparabrises | X | ||
| Bateria de la cèl·lula | |||
| Bateria de la cèl·lula : Plom o Gel : - 2 anys | X | ||
| Bateria de la cèl·lula : Plom o Gel : + 2 anys | X | ||
| Bateria de la cèl·lula : Liti : - 5 anys | X | ||
| Bateria de la cèl·lula : Liti : + 5 anys | X | ||
| Cèl·lula / Accessoris | |||
| Transformador elèctric | X | ||
| Bomba d'aigua | X | ||
| Sistema de refrigeració | X | ||
| Panna d'accessoris electrònics / electrodomèstics (fora d'accident) | X | ||
| Motor del llit / Motor de la tenda de sostre (fora d'accident) | X | ||
| Caldera / sistema d'escalfament d'aigua / calefacció | X |
En cas d'un incident o d'una pana mecànica que immobilitzi el vehicle, el llogater podrà deixar el vehicle al garatge mecànic designat per l'assistència de l'assegurança. L'assistent informarà el llogater sobre la continuació del procediment en funció de la situació en curs. Per tal d'atribuir les responsabilitats, el llogater haurà d'esperar el servei d'assistència per realitzar un estat dels llocs amb el mecànic. També haurà de fer totes les fotos necessàries (interior, exterior i quadre de comandament amb els testimonis encesos) que permetin provar l'estat del vehicle abans de la seva retirada. En cas d'un repatriament per part de l'assistència, el llogater haurà d'assumir l'import de la diferència de carburant que falti en comparació amb l'estat dels llocs de sortida. Si el propietari rebutja la reparació o si la pana mecànica immobilitza el vehicle per un termini superior al previst per l'assistència aplicable, llavors correspondrà al propietari anar a recollir el seu vehicle al garatge que hagi procedit a les reparacions necessàries. En funció de l'assegurador, el cost del transport des del seu domicili fins a l'esmentat garatge podrà ser assumit, segons les condicions definides en el contracte de l'assistència aplicable.
Si la immobilització es deu a un mal ús o a un accident causat pel llogater, el propietari podrà retenir les despeses del trajecte de “tornada” fins al seu domicili del dipòsit de garantia lliurat pel llogater. Si la causa de la immobilització és fortuïta o indeterminable, les despeses de tornada a càrrec del propietari seran assumides a parts iguals, és a dir, 50% per a cada part del contracte. El dipòsit de garantia lliurat en el marc del lloguer podrà servir per aplicar aquesta mesura. Si la immobilització del vehicle resulta d'un desgast normal o d'una negligència lligada al manteniment regular que incumbeix al propietari, aquest haurà d'assumir íntegrament el trajecte de tornada en el marc de la recuperació del seu vehicle. Pel que fa a la distància de repatriament del vehicle, tots els països a visitar han de ser esmentats en el contracte de lloguer o ser objecte d'un acord escrit amb el propietari. Si no, al llogater se li atribuirà la totalitat de l'import del trajecte de tornada.
En el cas que l'incident mecànic provingui d'un mal ús per part del llogater, d'un tercer o d'un objecte fix i que el llogater sigui reconegut com a responsable, aquest estarà llavors obligat a pagar el conjunt de les reparacions generades i no podrà pretendre a cap reemborsament proporcional als dies no consumits. Les despeses d'assegurança i de serveis no seran reemborsables.
Si l'origen de la pana determina una responsabilitat del propietari, aquest serà llavors considerat responsable i haurà d'assumir l'import de les reparacions. Si el llogater ha avançat aquest import, el propietari té l'obligació de reemborsar-lo contra presentació de les factures corresponents. El llogater s'obliga a que les esmentades reparacions siguin efectuades exclusivament per un garatge competent habilitat per realitzar les reparacions.
En el cas que continués sent impossible definir la responsabilitat de l'incident, correspon al propietari i al llogater assumir la responsabilitat i el cost de les reparacions al 50/50.
Article 8 – Responsabilitat del propietari
El propietari es compromet a lliurar el vehicle en perfecte estat de funcionament, de conducció i neteja, amb els nivells i la pressió dels pneumàtics verificats, amb el dipòsit de combustible ple, un nivell de gas suficient per a la durada del lloguer, el WC buit i net, dipòsit d'aigües brutes buidat i neteja exterior i interior efectuades, i desinfecció del vehicle segons el procediment indicat en el contracte de lloguer. La presa en mà del vehicle per part del viatger implica, excepte prova escrita aportada al contracte de lloguer, que el viatger valida el perfecte estat de funcionament, conducció i neteja del vehicle.
El propietari es compromet a realitzar les inspeccions periòdiques obligatòries denominades inspeccions tècniques. En cas d'incompliment de la inspecció tècnica, si es produeix un accident a conseqüència d'un element no revisat per aquesta inspecció obligatòria, el propietari serà considerat responsable i es farà càrrec del cost de les reparacions. Si el viatger rep una infracció per incompliment de la inspecció tècnica, el propietari del vehicle es compromet a abonar aquesta infracció o a reemborsar-la al viatger si ha estat abonada per aquest.
Totes dues parts del contracte realitzen conjuntament el control de l'estat del vehicle i ho han d'indicar tot en el contracte de lloguer (en paper o digital). Correspon a les parts posar-se d'acord sobre l'idioma dels comentaris en el contracte digital o, si s'emplenen dos contractes en paper, que la informació escrita en totes dues còpies es correspongui, sigui la que sigui la llengua de redacció. El propietari es compromet a controlar tots els elements importants del seu vehicle, com l'aire condicionat, la calefacció, l'escalfador d'aigua, el frigorífic, el forn, les plaques de cuina (llista no exhaustiva) durant el control de l'estat del vehicle el dia de sortida, així com en el moment de devolució del vehicle, sempre en presència del viatger. El propietari ha d'anotar igualment en el contracte de lloguer la data de caducitat dels tubs de gas, si el vehicle en tingués. Tot element no indicat en el contracte de lloguer durant el control de l'estat del vehicle el dia de sortida o de devolució, no podrà ser objecte de tractament per part dels nostres equips, d'una possible presa a càrrec per part de l'assegurador o d'una indemnització per part d'una de les dues parts.
El propietari es compromet a conduir el seu vehicle i a realitzar algunes maniobres en presència del llogater per detectar qualsevol possible anomalia (sorolls sospitosos, mal funcionament...), el dia de sortida i de retorn del vehicle.
El propietari es compromet a llogar el seu vehicle en el millor estat de neteja possible. En el cas que el viatger estigui en desacord amb l'estat de neteja de l'interior del vehicle, és necessari que el precisi en la fitxa de control de l'estat del vehicle del dia de sortida, en l'apartat reservat per a això. Es recomana al propietari prendre el temps necessari per a solucionar aquest problema i deixar el vehicle en millors condicions. Si després de la neteja o solució aportada, el viatger es nega de nou a utilitzar el vehicle, el motiu de la neteja no podrà ser acceptat per a cancel·lar la reserva del lloguer i el reemborsament al viatger no serà possible: el propietari rebrà la seva remuneració com a previst inicialment. Si el propietari no desitja procedir a la neteja del vehicle i el viatger es nega a utilitzar-lo per al lloguer, el viatger haurà d'aportar les proves que mostrin la no conformitat de l'estat de neteja del vehicle (fotos, vídeos, etc...): aquestes han de ser enviades per email a la societat Yescapa tan aviat com sigui possible. El viatger ha de procedir immediatament a la cancel·lació de la reserva a través del seu compte Yescapa, com a més tard abans que el primer dia de lloguer arribi a la seva fi. En el cas en el qual Yescapa estimi que el vehicle no es troba en un bon estat de neteja, la plataforma es reserva el dret de sol·licitar al propietari el reemborsament total.
El propietari es compromet a assumir les despeses de tota reparació del vehicle, sempre que no sigui derivada d'una falta de conducció del llogater, fent aquest una bona utilització del vehicle. En cas que el llogater hagi realitzat el pagament per endavant de l'import de les reparacions, el propietari es compromet a reemborsar l'import íntegre, sota presentació de les factures que justifiquin aquestes reparacions, per les quals el propietari haurà donat la seva autorització al llogater abans de procedir a les reparacions necessàries i estrictament exigides per la situació. Aquesta petició i autorització han d'estar obligatòriament formulades per escrit a través de l'enviament d'un correu electrònic (e-mail) o missatge de text SMS al telèfon mòbil.
En cas d'avaria o trencament d'un equipament del vehicle que resulti de l'ús de l'element i sigui aliè a una mala utilització del llogater, el propietari haurà de pagar una indemnització proporcional al perjudici causat durant el lloguer com a deducció de la seva remuneració.
- Equipament vital (frigorífic, aire condicionat, calefacció, pompa d'aigua, llit, claraboia) 1 dia de lloguer per a lloguers de 6 dies o menys, 2 dies de lloguer per a lloguers entre 7 i 10 dies, 3 dies de lloguer per a lloguers d'11 dies o més. En cas d'avaria de diversos equipaments durant el període de lloguer, aquestes penalitzacions podran sumar-se, però el total no podrà superar el 50% de l'import de la remuneració del propietari. El pagament d'aquesta compensació és total i sencera responsabilitat del propietari enfront del viatger, Yescapa no serà responsable del pagament d'aquesta quantitat.
- Equipament secundari (taula, tendal, ràdio, televisió, vaixella) 1/2 dia de lloguer per a lloguers de 6 dies o menys, 1 dia de lloguer per a lloguers entre 7 i 10 dies, 1,5 dies de lloguer per a lloguers d'11 dies o més. En cas d'avaria de diversos equipaments durant el període de lloguer, aquestes penalitzacions podran sumar-se, però el total no podrà superar el 50% de l'import de la remuneració del propietari. El pagament d'aquesta compensació és total i sencera responsabilitat del propietari enfront del viatger, Yescapa no serà responsable del pagament d'aquesta quantitat.
En cas d'avaria mecànica durant el període de lloguer de la qual el viatger no sigui responsable i el vehicle pugui ser reparat i continuar el període de lloguer, el propietari haurà de pagar una indemnització proporcional als danys causats, calculada sobre la base del barem per a equips vitals esmentat anteriorment.
En cas de danys notificats en el contracte de lloguer el dia de devolució del vehicle, el propietari ha de retenir la totalitat de la fiança, si la gestiona ell, i ha d'indicar-ho en el contracte de lloguer en el lloc destinat a aquest efecte. La fiança serà retinguda pel propietari durant l'estudi de l'expedient i podrà ser retinguda definitivament, totalment o parcialment, si l'arbitratge comunicat per escrit per Yescapa indica una responsabilitat total o parcial del viatger. Yescapa indica els detalls de l'import a retenir i/o retornar, així com els terminis que han de respectar-se. Es recomana una resolució amistosa, però mancant acord entre les parts, el propietari i el viatger hauran de declarar els danys a través del formulari disponible en el Compte d'Usuari en un termini de 72 hores després de la finalització del lloguer. En cas que el vehicle sofreixi danys abans del període de lloguer, el propietari està obligat a informar el següent viatger per a arribar a un possible acord econòmic o realitzar un gest, si fos necessari.
El propietari té l'obligació de verificar l'estat de tots els pneumàtics. És necessari procedir al canvi de pneumàtics cada 5 (cinc) anys. Si els pneumàtics tenen més de 5 (cinc) anys, el viatger no podrà considerar-se responsable en cas de burxada fortuïta o rebentada. Yescapa sol·licita als propietaris que facin fotos de cada pneumàtic del vehicle abans del primer lloguer de l'any. En cas d'incident, el viatger haurà de guardar el pneumàtic danyat i/o prendre una foto d'aquest, de preferència que apareguin els detalls de l'edat del pneumàtic.
En cas de burxada: la responsabilitat recau sobre el viatger. En cas d'haver de canviar exclusivament un pneumàtic (si el segon pneumàtic del mateix eix és nou), el 100% del cost de la substitució del mateix serà a càrrec del viatger. No obstant això, en la majoria dels casos, és necessari canviar els dos pneumàtics del mateix eix; en aquest cas, el 75% del cost de la substitució dels pneumàtics (pneumàtic danyat i segon pneumàtic del mateix eix) serà a càrrec del viatger. El 25% restant serà a càrrec del propietari.
El(s) pneumàtic(s) han de canviar-se en el taller on es va remolcar el vehicle i triar-se del catàleg de models equivalents i adequats en estoc.
En cas de rebentada de pneumàtics: La rebentada d'un pneumàtic es considerarà conseqüència del desgast dels pneumàtics i, per tant, serà responsabilitat del propietari, tret que les circumstàncies del fet impliquin un ús indegut provat per part de viatger (per exemple, després de la utilització d'una carretera no asfaltada, impacte amb una carrosseria fixa, pressió no comprovada, etc., servint com a prova la declaració detallada i el lloc de recollida pel servei d'assistència en carretera). Cal assenyalar que les parts es comprometen a comprovar i fotografiar els pneumàtics en començar el lloguer.
En cas d'interrupció del lloguer després d'una avaria del vehicle en la qual no pugui atribuir-se la responsabilitat al viatger, el propietari es compromet a reemborsar al viatger l'import corresponent als dies i quilòmetres no consumits. Aquest reemborsament s'efectuarà directament entre les parts del contracte. El propietari és l'únic responsable d'aquest reemborsament. En absència de tal reemborsament, el viatger podrà emprendre accions legals contra el propietari.
Si aquesta avaria es produeix dins de les primeres 48 hores de lloguer, el propietari haurà de reemborsar el lloguer íntegrament. Yescapa es reserva el dret de retardar la transferència de la remuneració del propietari en el cas d'una avaria comunicada dins de les primeres 48 hores del lloguer, a l'espera que es faciliti informació per a verificar la responsabilitat de l'avaria.
Yescapa es reserva el dret d'exigir l'històric de manteniment del vehicle, qualsevol factura de servei o substitució que pugui estar relacionada amb l'avaria i/o un diagnòstic d'un taller competent si és necessari per a assignar la responsabilitat de la reparació.
Si no es pot determinar la responsabilitat de l'avaria, el propietari està obligat a reemborsar el 50% de la seva remuneració i la tarifa diària del quilometratge no utilitzat.
Pel que fa a la neteja de l'interior, de l'exterior i del dipòsit d'aigües negres, el viatger no es responsabilitzarà econòmicament de la neteja no realitzada a causa d'una interrupció del període de lloguer quan no sigui responsable o ho sigui només parcialment.
En cas de problemes d'estanquitat en el vehicle, es considerarà que la responsabilitat és del propietari. El propietari estarà obligat a oferir una indemnització proporcional al dany causat, calculada sobre la base del barem d'equips vitals danyats esmentat anteriorment, amb la finalitat de compensar l'experiència degradada des del dia en què es va informar de la falta d'impermeabilització fins al final del període de lloguer. El viatger podrà optar per finalitzar anticipadament el lloguer per aquest motiu i reclamar el reemborsament de la remuneració del propietari a prorrata dels dies no consumits. Les parts prenen nota que les dues penalitzacions no són acumulables.
Quan la fiança sigui gestionada pel propietari, haurà de conservar-se fins a la devolució del vehicle per a comprovar que no s'han produït danys aliens a l'avaria. En cas de danys, el propietari està obligat a declarar-los en les 24 hores següents a la recepció del vehicle, aportant fotos de l'estat del vehicle del dia de lliurament d'aquest, el contracte signat i fotos dels danys i de l'error que figuri en el panell de control si és el cas. La fiança no pot utilitzar-se en cap cas per a pagar les despeses de desplaçament del propietari per a realitzar pressupostos o reparacions en el vehicle. La fiança no podrà utilitzar-se per a reposar el combustible que falti a causa d'una interrupció del lloguer de la qual el viatger no sigui responsable.
Article 9 - Responsabilitat del llogater (arrendatari del vehicle)
El llogater té l'obligació d'imprimir el comprovant d'assegurança i de prendre'n coneixement abans del lloguer. El contracte de lloguer ha de ser signat el dia de la sortida en presència de les dues parts, bé des de l'aplicació mòbil del propietari, bé en versió paper disponible al perfil del llogater i del propietari. En el contracte de paper, en el cas que la llengua d'expressió no sigui comuna entre el propietari i el llogater, les parts tenen la responsabilitat d'entendre el contingut abans de signar-lo. L'empresa Yescapa pot proporcionar suport quant a la comprensió entre les parts durant l'horari d'obertura del servei.
El contracte digital està disponible a l'aplicació mòbil del propietari en la seva llengua i el contracte de paper a través del compte d'usuari Yescapa en la llengua triada per a l'ús del lloc web. Atenció, si el lloguer té lloc a Portugal, el llogater haurà de portar un contracte de lloguer en llengua portuguesa per obligació legal. El control de l'estat del vehicle s'ha de fer obligatòriament el dia de sortida i de tornada.
El llogater té dret a refusar el lloguer si les característiques principals del vehicle no són conformes a la descripció de l'anunci proposat a la plataforma Yescapa. El vehicle ha de correspondre a les fotografies interiors/exteriors proposades al lloc web Yescapa. En cas de contestació, el llogater haurà d'aportar la prova de la no-conformitat del vehicle (fotografies, vídeos...). El llogater s'ha d'assegurar del bon funcionament del vehicle i del conjunt dels seus equipaments durant el control de l'estat del vehicle del dia de sortida. En prendre possessió del vehicle, el llogater inicia el lloguer i no pot aleshores pretendre un reemborsament o gest comercial per part de Yescapa pel que fa a l'estat del vehicle.
El llogater s'ha d'assegurar que el vehicle està tancat quan el deixa. No ha de deixar els seus efectes personals a la vista i ha de prendre totes les mesures necessàries per evitar el robatori. Ni el propietari, ni Yescapa no poden ser considerats responsables dels robatoris, pèrdues o deterioraments dels béns que pertanyin al llogater i als passatgers. En cas de temptativa d'efracció o de robatori, i sense tercer identificat o identificable, el conjunt dels danys resultants de l'efracció o del robatori seran a càrrec del llogater.
En cas d'accident i/o de deteriorament del vehicle (interior i/o exterior), el llogater es compromet a avisar, immediatament i sense demora, el propietari i l'empresa Yescapa per trucada telefònica i/o per correu electrònic.
El viatger està obligat a avisar per telèfon i/o per e-mail al propietari i a Yescapa per a qualsevol mena de manteniment o reparació efectuada en el vehicle. La factura podrà ser abonada pel viatger per a continuar el seu lloguer. L'import de la reparació serà a càrrec de la part responsable, propietari o viatger, en funció de l'origen de l'avaria/incident.
El/els conductor/és designats en el present contracte del lloguer deu/en imperativament ser titular/s d'un permís de conduir de categoria B per conduir un vehicle d'una MMA inferior o igual a 3,5 tones. El/els conductor/s ha/n de respectar l'edat mínima i antiguitat de permís de conduir exigits per l'assegurança aplicable al lloguer o, per defecte, requerits pel propietari en l'anunci.
El llogater es compromet a cuidar el vehicle de forma prudent i amb les mateixes precaucions que com si fos el seu propi vehicle i a realitzar els controls obligatoris per les circumstàncies presents. El llogater està obligat a realitzar un manteniment normal, constant i regular del vehicle durant el període del contracte previst i sempre que estigui en possessió del vehicle.
El llogater haurà de fer-se càrrec de totes les despeses de reparacions necessàries del vehicle o de les franquícies de l'assegurança aplicable, com a conseqüència dels danys ocasionats pel seu acte personal, per tercers al contracte de lloguer o per qualsevol dany causat per un tercer no identificat.
El viatger es compromet a retornar el vehicle en perfecte estat de funcionament i amb el dipòsit de combustible ple. Si el preu del lloguer inclou l'opció de neteja, el viatger no està obligat a netejar tot l'interior i l'exterior del vehicle. Només haurà de buidar el dipòsit del vàter (aigües negres) i el dipòsit d'aigües grises. Si l'opció de neteja no estava inclosa, el viatger ha de retornar el vehicle net per dins i per fora, a més de buidar el dipòsit del vàter (aigües negres) i el dipòsit d'aigües grises. Les condicions en les quals es retorna el vehicle han de ser almenys similars a aquelles en les quals es va lliurar el vehicle a l'inici del lloguer. En absència de tals condicions de devolució del vehicle i tret que s'indiqui el contrari en la pàgina 3 del contracte de lloguer, el propietari tindrà dret a reclamar sancions d'acord amb l'indicat a continuació:
| Negligència | Penalitat |
|---|---|
| Casset no buidat (WC) | 50 € |
| Ompliment del dipòsit d'aigua neta no realitzat | 5 € |
| Buidament de les aigües brutes no realitzat | 15 € |
| Neteja exterior (traces a la carrosseria, les llandes, el parabrises) no conforme a l'estat inicial. | 15 € |
| Neteja interior (traces d'ús de la cuina i del bany, terres no escombrats, presència de deixalles) no conforme a l'estat inicial. | 40 € en el cas d'una furgoneta acondicionada 80 € en el cas d'una furgoneta gran acondicionada o d'una autocaravana |
Aquestes penalitzacions poden acumular-se en funció de l'estat del vehicle en comparació amb l'estat inicial de neteja indicat en el control de l'estat del vehicle del dia de entrega. A més, si el viatger no compleix amb alguna de les regles de vida a bord establertes pel propietari en el seu anunci, també està exposat a les següents sancions:
| Normes de vida a bord | Penalitat |
|---|---|
| Prohibició de fumar a bord | 50 € |
| Presència d'animals de companyia | 50 € |
Si no obstant l'estat de brutícia del vehicle requereix la intervenció d'un professional de la neteja, aquesta prestació haurà de ser aprovada prèviament per Yescapa amb la presentació de fotografies preses durant el control de l'estat del vehicle del dia de tornada i en presència del llogater. Si la necessitat de la prestació és aprovada per Yescapa, aquesta podrà ser realitzada a les despeses del llogater amb la presentació d'una factura. Aquesta prestació no podrà acumular-se a cap de les penalitats descrites anteriorment. En absència d'aprovació per a una intervenció per un professional, el propietari s'haurà de limitar a les penalitats de neteja especificades en aquesta clàusula. Si les despeses de neteja ja han estat abonades pel llogater en el moment de la reserva, cap penalitat suplementària no podrà ser aplicada sense l'aprovació de Yescapa. Si un forfet de neteja estava inclòs en la reserva i la intervenció d'un professional és validada per Yescapa, la diferència entre l'import del forfet de neteja i el cost real de la prestació serà a càrrec exclusiu del llogater.
La quantitat o quantitats han de ser abonades directament el dia de la devolució del vehicle per al benefici total del propietari, a títol de despeses de manteniment o neteja del vehicle en els quals el propietari pugui haver d'incórrer personalment. En cas d'immobilització del vehicle obligant el llogater a abandonar el lloguer, si la immobilització és deguda a un mal ús o un accident causat pel llogater, el propietari podrà retenir del dipòsit de garantia lliurat pel llogater l'import de la neteja previst per aquestes clàusules. Si la causa de la immobilització és fortuïta o indeterminable, el propietari no podrà retenir cap penalitat de neteja. El dipòsit de garantia lliurat en el marc del lloguer podrà servir per aplicar una tal mesura. Si la immobilització del vehicle resulta d'un desgast normal o d'una negligència lligada al manteniment regular que pertoca al propietari, aquest no podrà demanar indemnització per la neteja interior o exterior, ni retenir cap import, el llogater no estant en mesura de realitzar una neteja en condicions òptimes després d'una immobilització.
El llogater no podria abandonar el lloguer més que en cas de decisió de la companyia d'assistència després d'una avaria del vehicle. Si el llogater vengués a abandonar el vehicle per qualsevol altre motiu, perdria automàticament el dret al reemborsament del dipòsit de garantia, seria responsable financerament per al repatriament del vehicle al domicili del propietari així com per als danys causats al vehicle fins al repatriament d'aquest vehicle al domicili del propietari.
L'ús del vehicle durant tota la durada del lloguer està autoritzat únicament als països que han estat indicats durant la sol·licitud. En el cas que el llogater no respectés les restriccions indicades pel propietari en el seu anunci, el llogater s'exposa a una penalitat financera de cinquanta (50) euros a retirar del dipòsit de garantia pel propietari. En cas d'immobilització del vehicle després d'una avaria o un incident succeït a l'estranger amb un vehicle les normes de vida a bord del qual estipulen que els viatges a l'estranger estan prohibits i excepte acord escrit per part del propietari de dirigir-se a un territori estranger, el llogater s'exposa a assumir despeses suplementàries quant al repatriament del vehicle. El mateix passa en cas d'absència de declaració del país o països visitats en el moment de la sol·licitud de reserva.
En el cas que el vehicle presentés danys superficials de naturalesa estètica (veure taula següent) succeïts durant el lloguer, el propietari haurà de privilegiar una reparació més que un canvi de l'element, que serà a càrrec del llogater. Són considerats danys superficials de naturalesa estètica els danys a l'interior del vehicle, no coberts per l'assegurança de lloguer com els següents:
| Tipus de dany superficial | Localització del dany |
|---|---|
| Taques indelebbles (cafè, oli, goma, etc.) | Teixits (seient, coixins, matalàs, cortina) o altres tipus de superfícies |
| Ratllada, esgarrapada | Tot tipus de superfície com portes, envans, armaris, sols, etc. |
| Esquerda, escamació | Superfícies delicades com aigüera, tapa-aigüera, lavabo, dutxa, llums, taula, etc. |
| Petit cop | Envans, portes, armaris, tiradors/botons de porta o de calaix, etc. |
| Cremades poc extenses (cigarreta, bullidor, màquina de cafè, etc.) | Taula, pla de treball, teixits (coixins, seient, matalàs), sols, etc. |
| Perforació | Sols (lino), teixits (coixins, seient, matalàs) i altres tipus de superfícies. |
Quan la reparació d'un dany superficial de naturalesa estètica és impossible, el llogater està obligat a indemnitzar el propietari. L'import de la indemnització serà determinat en funció de la mida del dany i del preu d'origen de l'element:
- si es tracta d'un bé d'un valor inferior o igual a 50 EUR: el llogater haurà de canviar l'element o bé deixar una suma equivalent al preu d'un element de substitució, amb presentació d'una prova de compra.
- si es tracta d'un bé d'un valor superior a 50 EUR: Yescapa procedirà a un arbitratge entre les parts en funció de criteris com: la mida del dany respecte a la superfície danyada, la funcionalitat del bé danyat, el valor inicial del bé danyat. Aquests criteris són no exhaustius i seran establerts i comunicats per Yescapa en funció de cada expedient. Qualsevol indemnitat lligada a un dany jutjat estètic a càrrec del llogater no podrà excedir 150€. Un cop pronunciat l'arbitratge relatiu al dany estètic, les parts s'obliguen a respectar la decisió així com els terminis comunicats.
En el cas que un dany estètic es reveli ser un dany ocult, és a dir que l'element hagi estat "maquillat" per amagar el dany, aleshores el llogater serà considerat responsable i haurà de fer-se càrrec de l'import de les reparacions.
El llogater no pot aportar cap modificació ni cap acondicionament irreversible, tant interior com exterior sobre el vehicle, sense l'acord previ i exprés del propietari. El llogater ha de verificar i controlar obligatòriament els nivells dels diferents fluids del vehicle: oli motor, aigua, aigües usades, líquid de direcció, rentaparabrises i líquid de refrigeració del motor. Tan aviat com sigui necessari, el llogater s'ha de fer càrrec d'aquests manteniments i posades a nivell.
El llogater ha de controlar regularment la pressió dels pneumàtics del vehicle. Tan aviat com això sigui necessari, ha d'inflar aquests pneumàtics als nivells de pressió indicats a la guia d'ús i manteniment del vehicle proporcionada pel fabricant. Aquest document ha de ser confiat al llogater en el moment de la presa de possessió del vehicle.
El llogater ha de canviar els petits equipaments del vehicle que hagin estat desgastats o danyats durant el període de lloguer. Aquests petits equipaments concerneixen especialment els eixugaparabrises, el paper higiènic o les bombetes. El llogater és responsable del conjunt dels danys causats pel seu fet, per la seva pròpia negligència o la de tercers durant el període de lloguer del vehicle. El llogater és l'únic responsable de tots els danys que resultin de l'ompliment del dipòsit amb un combustible no apropiat, de l'ompliment per error del dipòsit de combustible amb aigua, o de l'ompliment del dipòsit d'aigua amb combustible. El llogater té l'obligació de conservar el tiquet de caixa de l'últim ple de combustible per presentar-lo durant el control de l'estat del vehicle del dia de sortida. En cas de presència d'un combustible no apropiat al vehicle, el llogater ha de presentar una prova de dipòsit del combustible correcte durant l'últim ple. En defecte, el llogater serà reputat responsable i haurà de prendre a càrrec la neteja així com els potencials danys consecutius a l'error de combustible.
Per a totes les infraccions de trànsit constatades per les forces de l'ordre durant el lloguer, el llogater compromet la seva responsabilitat penal. Les sancions (contravenció, retirada de punts...) són enterament a càrrec del llogater per a qualsevol infracció senyalada durant el període efectiu del contracte de lloguer amb el vehicle llogat. L'empresa Yescapa es reserva el dret de transmetre els documents (document d'identitat i permís de conduir) a les autoritats competents per a l'atribució de la contravenció al titular del contracte de lloguer responsable de la infracció, després de la presentació del justificant d'infracció rebut pel propietari.
Per a qualsevol degradació interior o exterior del vehicle llogat, un segon pressupost pot ser demanat als propietaris amb l'objectiu de realitzar un comparatiu si la plataforma Yescapa ho jutja necessari, això en el cas que l'estat del vehicle permeti el seu desplaçament a un segon taller.
Quan el pressupost de les reparacions és inferior a la franquícia, una expertisa del vehicle no podria ser encomanada per l'assegurança. El mateix passa per als danys no coberts per l'assegurança. En aquests dos casos, l'import de les reparacions serà a càrrec exclusiu del llogater si és responsable amb presentació d'un pressupost de les reparacions o d'una factura.
No obstant això, en cas de danys sobre un vehicle de més de 15 anys (i la part danyada del qual no ha estat canviada durant els 15 últims anys), un coeficient de vetusdat pot ser aplicat per repartir el cost de les reparacions entre el propietari del vehicle i el llogater responsable. L'aplicació del coeficient de vetusdat permet repartir el valor de les peces necessàries per a la reparació del vehicle, tenint en compte la seva pèrdua de valor deguda a l'ús, a l'antiguitat o al progrés tècnic. Per a les peces danyades després del quinzè any, el 50% de l'import total del pressupost serà compartit entre el propietari i el llogater, això únicament en absència d'expertisa del vehicle. Si la peça danyada ha estat canviada durant els 15 últims anys, pertoca al propietari enviar la factura justificativa al mateix temps que el pressupost perquè el coeficient de vetusdat no sigui aplicat.
A més, en cas d'agreujament d'un dany, és a dir, quan l'element danyat comportava ja un dany visible al control de l'estat del vehicle d'entrada i és impossible de reparar aquest dany comportant una substitució obligatòria de l'element danyat, una expertisa del vehicle no podrà ser duta a terme si el vehicle comportava danys massa importants abans del lloguer. En absència d'una expertisa del vehicle, Yescapa es reserva el dret d'estudiar una repartició de l'import a càrrec entre el propietari i el llogater, en funció de la importància del dany inicial, a una alçada màxima del 50% entre el propietari i el llogater. En cas d'elements insuficients (fotografia, vídeo) que permetin estimar el desgast inicial, l'import de substitució serà a càrrec exclusiu del llogater.
Per a qualsevol dany, la reparació de l'element o elements danyats serà sempre privilegiada a la substitució. No obstant això, si l'element o elements danyats són irreparables, aleshores hauran de ser canviats a nou.
En el cas d'una interrupció de lloguer següent a una avaria o incident on la responsabilitat del llogater estigui compromesa o resti per determinar, el llogater no podrà pretendre un reemborsament del lloguer. A més, si el llogater desitja un vehicle de substitució per prosseguir el seu viatge, el nou lloguer restarà totalment a les seves despeses així com qualsevol import conseqüent a aquest nou lloguer com la fiança.
Les sumes consecutives al trajecte de repatriament del vehicle i no preses a càrrec per l'assegurança podran ser reclamades al llogater o retingudes del dipòsit de garantia sota presentació de prova de pagament pel propietari. En el cas que el propietari s'hagi de desplaçar per repatriar el vehicle, les despeses lligades al trajecte de tornada del vehicle resten a càrrec del llogater quan és responsable de l'origen de la immobilització del vehicle.
Article 10 – Condicions
El present lloguer està expressament acordat i acceptat en termes de les lleis i reglaments aplicables en la matèria. Les dues parts es comprometen a realitzar un control d'estat del vehicle el més complet possible tant en el moment del lliurament com en el moment de la devolució del vehicle. El control de l'estat del vehicle del dia de sortida i del dia de retorn han de completar-se per totes dues parts i tenen la mateixa validesa, la responsabilitat de la prova recau sobre la part que qüestiona l'exactitud de l'estat del vehicle.
El llogater pren el vehicle en l'estat en què es troba el dia de la presa de possessió del vehicle.
Tret que en la fitxa de l'estat del vehicle s'hagi indicat el contrari en presència d'ambdues parts el dia de l'entrega del vehicle al llogater, es considera que el llogater rep aquest vehicle en bon estat de funcionament i net, sense altres formalitats. Quan el llogater pren possessió del vehicle, és responsable del seu ús, control i protecció. A la devolució del vehicle, es considera que el propietari rep el vehicle en bones condicions i net sense més formalitats. En cas de dany/s reportat/s al moment del control de l'estat del vehicle del dia de devolució amb els quals el llogater no estigui d'acord, correspon a aquest últim presentar les proves necessàries de la seva no responsabilitat quant al/als danys/s. En cas contrari, no podrà excluir la seva responsabilitat.
Ús i gaudi:
El llogater gaudeix del vehicle i l'utilitza acuradament, de forma prudent, en condicions normals i d'ús convencional
Cal destacar que el llogater està obligat a prendre totes les precaucions necessàries i a seguir estrictament les prescripcions de les regles establertes pel Codi de Circulació i els seus reglaments en vigor.
El llogater té prohibit utilitzar el vehicle:
- per participar a esdeveniments automobilístics, per posar a prova els vehicles i com auto-escola;
- per al transport de mercaderies o de persones a canvi de remuneració;
- participar en qualsevol forma de comboi humanitari sense l'acord escrit del propietari;
- viatjar a una zona de guerra o de conflicte armat durant el període de lloguer;
- per tirar, empènyer o arrossegar un altre vehicle de qualsevol manera;
- sobrecarregar amb un cert nombre de persones o amb una càrrega útil superior als valors i requisits segons l'especificat pel fabricant;
- per transportar materials inflamables, explosius, productes tòxics o perillosos;
- per cometre qualsevol tipus d'infracció.
El pagament de qualsevol indemnització derivat d'un equipament en mal estat està condicionat al compliment d'aquest procediment per part de l'arrendatari, tal com s'estipula en l'article 8.
El vehicle de lloguer pot estar equipat amb un rastrejador GPS per a la seguretat del propietari i del viatger. El propietari no pot utilitzar aquest dispositiu per a vulnerar la intimitat dels viatgers. En el cas que el rastrejador GPS registri una geolocalització exclosa del contracte de lloguer, com un país visitat no declarat o un dels punts enumerats anteriorment, es podrà aplicar una pèrdua de la cobertura de l'assegurança i el viatger podrà ser considerat responsable legal i econòmicament en cas de danys i/o qualsevol altra conseqüència derivada de la geolocalització no declarada o prohibida per aquest contracte.
Assegurança
L'assegurança i l'assistència corresponen a les especificades al moment de la sol·licitud de reserva, contractades mitjançant el pagament de la reserva i indicades en el contracte de lloguer.
Ocurrència d'un dany: En cas de danys tals com accident, robatori, pèrdua, incendi, danys causats per animals o qualsevol altre dany, el llogater ha d'avisar immediatament a la policia o guarda forestal. En tals situacions, el llogater es compromet a redactar o fer redactar un informe que reculli les condicions en les quals es va produir el dany. En cas de dany d'aquestes característiques, el llogater està obligat a informar immediatament al propietari i a la societat Yescapa per escrit enviant un missatge per correu electrònic (e-mail).
Si es redacta un part amistós pel llogater, aquest serà emplenat en el lloc de l'accident amb l'altre conductor implicat en l'accident, d'acord amb els reglaments en vigor sense que cap secció sigui ignorada, emplenada parcialment, incorrectament o de manera difícilment llegible. Cal prestar especial atenció al dibuix explicatiu de l'accident. Si l'accident implica a diversos vehicles, el llogater ha d'establir una declaració amistosa amb el conductor del vehicle davanter, i una declaració amb el vehicle que li segueix darrere. En cas que l'altre conductor es negui a emplenar o signar la declaració cal tenir com a mínim la matrícula de l'altre vehicle. El llogater deu llavors intentar obtenir testimoniatges de persones que hagin vist l'accident, o sol·licitar la intervenció d'un agent de serveis de la policia o guarda civil.
L'informe amistós degudament completat ha de ser transmès a la companyia d'assegurances en un període màxim de cinc dies hàbils després, prèviament presentat i validat pel propietari respectant el període d'ordre públic (art. L. 113-2 del Codi d'Assegurances).
Assistència
L'assistència en viatge pot sol·licitar-se els 7 dies de la setmana i les 24 hores del dia si el vehicle deixa de funcionar, és a dir, si s'encén una llum d'advertiment o si el vehicle ja no arrenca o si no pot conduir-se amb seguretat. El viatger està obligat a seguir els passos descrits en el procediment d'incidències disponible en el certificat d'assegurança. En cas d'avaria de l'equip, el viatger informarà el propietari sobre la conveniència de portar el vehicle a un taller.
Article 11 - Dipòsit de garantia (fiança)
La fiança pot ser utilitzada per cobrir les despeses de reparació del vehicle en cas de sinistre o dany. També es pot usar per cobrir l'import de la franquícia de l'assegurança. La fiança es destina també a cobrir els excessos de quilometratge i qualsevol quantitat deguda al propietari per part del llogater en el marc del lloguer, i de conformitat amb les condicions del contracte de lloguer. La gestió de la fiança està subjecta a la signatura per ambdues parts (llogater i propietari) del contracte de lloguer i de la fitxa de control de l'estat del vehicle el dia de sortida i de retorn.
En el cas en el qual la fiança és gestionada pel propietari:
El propietari rep en mà pròpia la fiança, l'import de la qual ha de figurar en el contracte de lloguer. La fiança es pot transmetre per xec, en efectiu o per qualsevol altre mitjà de pagament acordat prèviament entre el llogater i el propietari. Si la fiança no es transmet el dia de sortida, el propietari ha de rebutjar el lloguer i, per tant, cancel·lar aquest lloguer. El llogater no obtindrà cap reemborsament.
Si el vehicle no presenta cap anomalia, el propietari deu imperativament retornar la fiança el dia de devolució del vehicle.
Si el vehicle presenta una o diverses anomalies, el propietari ha de retenir la totalitat de la fiança sense cobrar-la fins que es conegui l'import de les reparacions necessàries. L'import ha de figurar en el contracte de lloguer en el lloc destinat a aquest efecte.
En cas d'excés del paquet quilomètric, de combustible no restituït, de retard del llogater superior a 2 hores i/o de negligència provada (vegeu l'article 9), el propietari haurà de conservar i cobrar l'import indicat per als casos preesmentats de conformitat amb les presents clàusules després d'haver-ho indicat en la fitxa de control de l'estat que ha de ser signada imperativament per ambdues parts.
La fiança pot utilitzar-se per a cobrir els peatges o les multes que el viatger declara al propietari al seu retorn del lloguer. Si es desconeix l'existència d'infraccions en el moment de la devolució del vehicle i que el propietari rep l'impagament de peatges i/o multes corresponents al període de lloguer, el viatger continua sent responsable d'aquest import i de les sancions associades (pèrdua de punts, retirada del carnet...).
La fiança no pot ser retinguda pel propietari de manera total o parcial, des del moment que Yescapa li indiqui que restitueixi totalment o parcialment l'import al llogater. A falta d'una restitució dins del termini comunicat per escrit, el propietari exposa la seva responsabilitat plena i total davant les autoritats competents. Yescapa es compromet a suspendre l'anunci d'un propietari que retingui una fiança de manera abusiva en el marc de la mediació. En el cas que Yescapa no hagi estat informat de la retenció de la fiança dins del termini elegible per a la declaració de danys, l'esforç de mediació no pot ser garantit.
En el cas en el qual la fiança és gestionada per Yescapa:
El llogater autoritza expressament Yescapa a recuperar els imports de les sumes degudes, fins a l'import de la franquícia d'assegurança subscrita. Si el vehicle presenta una o diverses anomalies, el propietari disposa de 24 hores després del retorn del vehicle per informar-ne Yescapa i d'un termini de 3 dies feiners per presentar un pressupost (en cas d'impossibilitat de proporcionar un pressupost dins del termini establert independent de la voluntat del propietari, Yescapa podrà indicar un altre termini a les parts). Les anomalies així reportades han de ser les mateixes que les llistades en els dos exemplars respectius de la fitxa de control de l'estat de retorn, degudament completada i signada per ambdues parts. El propietari té dret a demanar al llogater una indemnització en mà pròpia en el moment de la restitució del vehicle, si el cost de la indemnització és inferior a 100 euros.
Sigui quin sigui el mode de gestió de la fiança, el llogater quan és reconegut responsable d'un dany i/o d'una penalitat, està compromès per l'import total i no pot refusar honorar el pagament d'aquest import, que pot excedir l'import de la fiança.
En cas de negativa de pagament o sense resposta per part del llogater, la targeta bancària utilitzada durant el pagament del lloguer podrà ser utilitzada per a la recuperació dels fons. Això és vàlid per als dos modes de gestió de fiança.
Article 12 – Litigi
La resolució amistosa és l'opció a privilegiar per a una gestió ràpida de qualsevol dany o incompliment de contracte. La fiança i les indicacions de les presents clàusules permeten a les parts trobar una solució amistosa. No obstant això, si hi ha un conflicte entre les parts, Yescapa ofereix un servei de mediació. El nostre equip no té la competència d'un advocat o d'un departament jurídic i ofereix suport sobre la base d'aquestes clàusules i de la seva experiència com a plataforma d'intermediació. La intervenció del nostre servei de mediació es cobrarà quaranta-nou euros (49€) a la part responsable, o es dividirà a parts iguals entre el propietari i el viatger si el dany no pot atribuir-se formalment a una de les parts.
Paral·lelament i si no es resol amistosament, la remissió a un tribunal competent és possible per iniciativa pròpia d'alguna de la parts, propietari i/o viatger. Les parts del contracte poden dirigir-se a un tribunal local per a conflictes i litigis de menys de 4.000 €.
En el marc de la mediació proposada per Yescapa, el viatger i el propietari estan obligats a respectar els terminis indicats des de la declaració fins al tancament dels expedients. El procediment de mediació només pot dur-se a terme dins d'aquests terminis.
Per defecte, la mediació de Yescapa no podrà excedir els 30 dies hàbils consecutius per a una mateixa declaració. Les parts es comprometen a respectar la decisió anunciada en el moment del tancament de l'expedient respectant els terminis indicats pel nostre equip, les indemnitzacions previstes així com la restitució de la fiança, si escau, segons les instruccions indicades. En cas de litigi sobre el tancament de l'expedient, la part o parts del contracte podran ser objecte de la suspensió del seu compte d'usuari i de l'anunci del vehicle, si escau. En alguns casos, pot concedir-se un termini de tramitació superior a 30 dies per decisió de l'equip de Yescapa. Els expedients declarats a la companyia d'assegurances estan subjectes al termini de tramitació de l'asseguradora. No es podrà tramitar cap declaració de danys realitzada més de 3 dies després de la devolució del vehicle i de la finalització del contracte de lloguer.